<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title>Apuntes sobre el documental chileno contemporáneo</dc:title>
<dc:creator>Ríos, Valeria de los</dc:creator>
<dc:creator>Donoso Pinto, Catalina</dc:creator>
<dc:subject>Historia documental</dc:subject>
<dc:subject>Nuevo documental chileno</dc:subject>
<dc:subject>Documental autobiográfico</dc:subject>
<dc:subject>Esfera privada</dc:subject>
<dc:subject>Documentary history</dc:subject>
<dc:subject>New Chilean documentary</dc:subject>
<dc:subject>Autobiographic documentary</dc:subject>
<dc:subject>Private sphere</dc:subject>
<dc:description>En este artículo nos proponemos hacer una revisión histórica del origen del documental chileno contemporáneo y una reflexión crítica acerca de las producciones más actuales, en las que predomina una clara impronta autobiográfica. Estos documentales reivindican la relevancia de esa voz propia, íntima, que construye y resignifica el espacio público y la narrativa histórica predominante. Así, el documental deja de ser visto como un registro transparente u objetivo de la realidad, para convertirse en un acto performativo cuya verdad deviene en el momento de filmar, mostrando el proceso documental y el encuentro con sus sujetos (Bruzzi). En el género documental estamos invitados a acceder al documento o registro a través de la representación o la interpretación, de modo que el archivo deviene mutable y no un punto fijo de referencia.</dc:description>
<dc:description>In this article we propose to make a historic revision of the origins of contemporary Chilean documentary and a critical reflection of recent productions, in which an autobiographical blueprint clearly predominates. These documentaries claim the importance of an intimate voice that builds and resignifies public space and the dominant historical narrative of the recent past. Thereby, the documentary stops being a transparent or objective record of reality and turns into a performative act where truth arises in the moment of filming, showing the process of documenting and the encounter with the subjects (Bruzzi). In the documentary genre we are invited to access the document or the registry through representation or interpretation, thus the archive is changeable and not a fixed reference.</dc:description>
<dc:description>info:eu-repo/semantics/publishedVersion</dc:description>
<dc:date>2018-06-07T14:15:06Z</dc:date>
<dc:date>2018-06-07T14:15:06Z</dc:date>
<dc:date>2016</dc:date>
<dc:type>article</dc:type>
<dc:identifier>Nuestra América. Porto. ISSN 1646-5024. 10 (Ene - Jul 2016) 207-220.</dc:identifier>
<dc:identifier>1646-5024</dc:identifier>
<dc:identifier>http://hdl.handle.net/10284/6767</dc:identifier>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:relation>Nuestra América;10 (Ene - Jul 2016)</dc:relation>
<dc:rights>openAccess</dc:rights>
<dc:publisher>Edições Universidade Fernando Pessoa. NELA - Núcleo de Estudos Latino-Americanos. CECLICO - Centro de Estudos Culturais, da Linguagem e do Comportamento</dc:publisher>
</oai_dc:dc>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<d:DIDL schemaLocation="urn:mpeg:mpeg21:2002:02-DIDL-NS http://standards.iso.org/ittf/PubliclyAvailableStandards/MPEG-21_schema_files/did/didl.xsd">
<d:DIDLInfo>
<dcterms:created schemaLocation="http://purl.org/dc/terms/ http://dublincore.org/schemas/xmls/qdc/dcterms.xsd">2018-06-07T14:15:06Z</dcterms:created>
</d:DIDLInfo>
<d:Item id="hdl_10284_6767">
<d:Descriptor>
<d:Statement mimeType="application/xml; charset=utf-8">
<dii:Identifier schemaLocation="urn:mpeg:mpeg21:2002:01-DII-NS http://standards.iso.org/ittf/PubliclyAvailableStandards/MPEG-21_schema_files/dii/dii.xsd">urn:hdl:10284/6767</dii:Identifier>
</d:Statement>
</d:Descriptor>
<d:Descriptor>
<d:Statement mimeType="application/xml; charset=utf-8">
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title>Apuntes sobre el documental chileno contemporáneo</dc:title>
<dc:creator>Ríos, Valeria de los</dc:creator>
<dc:creator>Donoso Pinto, Catalina</dc:creator>
<dc:subject>Historia documental</dc:subject>
<dc:subject>Nuevo documental chileno</dc:subject>
<dc:subject>Documental autobiográfico</dc:subject>
<dc:subject>Esfera privada</dc:subject>
<dc:subject>Documentary history</dc:subject>
<dc:subject>New Chilean documentary</dc:subject>
<dc:subject>Autobiographic documentary</dc:subject>
<dc:subject>Private sphere</dc:subject>
<dc:description>En este artículo nos proponemos hacer una revisión histórica del origen del documental chileno contemporáneo y una reflexión crítica acerca de las producciones más actuales, en las que predomina una clara impronta autobiográfica. Estos documentales reivindican la relevancia de esa voz propia, íntima, que construye y resignifica el espacio público y la narrativa histórica predominante. Así, el documental deja de ser visto como un registro transparente u objetivo de la realidad, para convertirse en un acto performativo cuya verdad deviene en el momento de filmar, mostrando el proceso documental y el encuentro con sus sujetos (Bruzzi). En el género documental estamos invitados a acceder al documento o registro a través de la representación o la interpretación, de modo que el archivo deviene mutable y no un punto fijo de referencia.</dc:description>
<dc:description>In this article we propose to make a historic revision of the origins of contemporary Chilean documentary and a critical reflection of recent productions, in which an autobiographical blueprint clearly predominates. These documentaries claim the importance of an intimate voice that builds and resignifies public space and the dominant historical narrative of the recent past. Thereby, the documentary stops being a transparent or objective record of reality and turns into a performative act where truth arises in the moment of filming, showing the process of documenting and the encounter with the subjects (Bruzzi). In the documentary genre we are invited to access the document or the registry through representation or interpretation, thus the archive is changeable and not a fixed reference.</dc:description>
<dc:date>2018-06-07T14:15:06Z</dc:date>
<dc:date>2018-06-07T14:15:06Z</dc:date>
<dc:date>2016</dc:date>
<dc:type>article</dc:type>
<dc:identifier>Nuestra América. Porto. ISSN 1646-5024. 10 (Ene - Jul 2016) 207-220.</dc:identifier>
<dc:identifier>1646-5024</dc:identifier>
<dc:identifier>http://hdl.handle.net/10284/6767</dc:identifier>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:relation>Nuestra América;10 (Ene - Jul 2016)</dc:relation>
<dc:rights>openAccess</dc:rights>
<dc:publisher>Edições Universidade Fernando Pessoa. NELA - Núcleo de Estudos Latino-Americanos. CECLICO - Centro de Estudos Culturais, da Linguagem e do Comportamento</dc:publisher>
</oai_dc:dc>
</d:Statement>
</d:Descriptor>
<d:Component id="10284_6767_1">
</d:Component>
</d:Item>
</d:DIDL>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<dim:dim schemaLocation="http://www.dspace.org/xmlns/dspace/dim http://www.dspace.org/schema/dim.xsd">
<dim:field element="contributor" mdschema="dc" qualifier="author">Ríos, Valeria de los</dim:field>
<dim:field element="contributor" mdschema="dc" qualifier="author">Donoso Pinto, Catalina</dim:field>
<dim:field element="date" mdschema="dc" qualifier="accessioned">2018-06-07T14:15:06Z</dim:field>
<dim:field element="date" mdschema="dc" qualifier="available">2018-06-07T14:15:06Z</dim:field>
<dim:field element="date" mdschema="dc" qualifier="issued">2016</dim:field>
<dim:field element="identifier" lang="pt_PT" mdschema="dc" qualifier="citation">Nuestra América. Porto. ISSN 1646-5024. 10 (Ene - Jul 2016) 207-220.</dim:field>
<dim:field element="identifier" mdschema="dc" qualifier="issn">1646-5024</dim:field>
<dim:field element="identifier" mdschema="dc" qualifier="uri">http://hdl.handle.net/10284/6767</dim:field>
<dim:field element="description" lang="pt_PT" mdschema="dc" qualifier="abstract">En este artículo nos proponemos hacer una revisión histórica del origen del documental chileno contemporáneo y una reflexión crítica acerca de las producciones más actuales, en las que predomina una clara impronta autobiográfica. Estos documentales reivindican la relevancia de esa voz propia, íntima, que construye y resignifica el espacio público y la narrativa histórica predominante. Así, el documental deja de ser visto como un registro transparente u objetivo de la realidad, para convertirse en un acto performativo cuya verdad deviene en el momento de filmar, mostrando el proceso documental y el encuentro con sus sujetos (Bruzzi). En el género documental estamos invitados a acceder al documento o registro a través de la representación o la interpretación, de modo que el archivo deviene mutable y no un punto fijo de referencia.</dim:field>
<dim:field element="description" lang="pt_PT" mdschema="dc" qualifier="abstract">In this article we propose to make a historic revision of the origins of contemporary Chilean documentary and a critical reflection of recent productions, in which an autobiographical blueprint clearly predominates. These documentaries claim the importance of an intimate voice that builds and resignifies public space and the dominant historical narrative of the recent past. Thereby, the documentary stops being a transparent or objective record of reality and turns into a performative act where truth arises in the moment of filming, showing the process of documenting and the encounter with the subjects (Bruzzi). In the documentary genre we are invited to access the document or the registry through representation or interpretation, thus the archive is changeable and not a fixed reference.</dim:field>
<dim:field element="description" lang="en" mdschema="dc" qualifier="provenance">Submitted by halves@ufp.pt (halves@ufp.pt) on 2018-06-07T14:14:41Z No. of bitstreams: 1 Nuestra america_nr10_14.pdf: 114091 bytes, checksum: da9b317b862928c50f430b82acc77aff (MD5)</dim:field>
<dim:field element="description" lang="en" mdschema="dc" qualifier="provenance">Made available in DSpace on 2018-06-07T14:15:06Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Nuestra america_nr10_14.pdf: 114091 bytes, checksum: da9b317b862928c50f430b82acc77aff (MD5) Previous issue date: 2016</dim:field>
<dim:field element="description" lang="pt_PT" mdschema="dc" qualifier="version">info:eu-repo/semantics/publishedVersion</dim:field>
<dim:field element="language" lang="pt_PT" mdschema="dc" qualifier="iso">spa</dim:field>
<dim:field element="publisher" lang="pt_PT" mdschema="dc">Edições Universidade Fernando Pessoa. NELA - Núcleo de Estudos Latino-Americanos. CECLICO - Centro de Estudos Culturais, da Linguagem e do Comportamento</dim:field>
<dim:field element="relation" mdschema="dc" qualifier="ispartofseries">Nuestra América;10 (Ene - Jul 2016)</dim:field>
<dim:field element="rights" lang="pt_PT" mdschema="dc">openAccess</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="pt_PT" mdschema="dc">Historia documental</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="pt_PT" mdschema="dc">Nuevo documental chileno</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="pt_PT" mdschema="dc">Documental autobiográfico</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="pt_PT" mdschema="dc">Esfera privada</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="pt_PT" mdschema="dc">Documentary history</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="pt_PT" mdschema="dc">New Chilean documentary</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="pt_PT" mdschema="dc">Autobiographic documentary</dim:field>
<dim:field element="subject" lang="pt_PT" mdschema="dc">Private sphere</dim:field>
<dim:field element="title" lang="pt_PT" mdschema="dc">Apuntes sobre el documental chileno contemporáneo</dim:field>
<dim:field element="type" lang="pt_PT" mdschema="dc">article</dim:field>
</dim:dim>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<thesis schemaLocation="http://www.ndltd.org/standards/metadata/etdms/1.0/ http://www.ndltd.org/standards/metadata/etdms/1.0/etdms.xsd">
<title>Apuntes sobre el documental chileno contemporáneo</title>
<creator>Ríos, Valeria de los</creator>
<creator>Donoso Pinto, Catalina</creator>
<subject>Historia documental</subject>
<subject>Nuevo documental chileno</subject>
<subject>Documental autobiográfico</subject>
<subject>Esfera privada</subject>
<subject>Documentary history</subject>
<subject>New Chilean documentary</subject>
<subject>Autobiographic documentary</subject>
<subject>Private sphere</subject>
<description>En este artículo nos proponemos hacer una revisión histórica del origen del documental chileno contemporáneo y una reflexión crítica acerca de las producciones más actuales, en las que predomina una clara impronta autobiográfica. Estos documentales reivindican la relevancia de esa voz propia, íntima, que construye y resignifica el espacio público y la narrativa histórica predominante. Así, el documental deja de ser visto como un registro transparente u objetivo de la realidad, para convertirse en un acto performativo cuya verdad deviene en el momento de filmar, mostrando el proceso documental y el encuentro con sus sujetos (Bruzzi). En el género documental estamos invitados a acceder al documento o registro a través de la representación o la interpretación, de modo que el archivo deviene mutable y no un punto fijo de referencia.</description>
<description>In this article we propose to make a historic revision of the origins of contemporary Chilean documentary and a critical reflection of recent productions, in which an autobiographical blueprint clearly predominates. These documentaries claim the importance of an intimate voice that builds and resignifies public space and the dominant historical narrative of the recent past. Thereby, the documentary stops being a transparent or objective record of reality and turns into a performative act where truth arises in the moment of filming, showing the process of documenting and the encounter with the subjects (Bruzzi). In the documentary genre we are invited to access the document or the registry through representation or interpretation, thus the archive is changeable and not a fixed reference.</description>
<date>2018-06-07</date>
<date>2018-06-07</date>
<date>2016</date>
<type>article</type>
<identifier>Nuestra América. Porto. ISSN 1646-5024. 10 (Ene - Jul 2016) 207-220.</identifier>
<identifier>1646-5024</identifier>
<identifier>http://hdl.handle.net/10284/6767</identifier>
<language>spa</language>
<relation>Nuestra América;10 (Ene - Jul 2016)</relation>
<rights>openAccess</rights>
<publisher>Edições Universidade Fernando Pessoa. NELA - Núcleo de Estudos Latino-Americanos. CECLICO - Centro de Estudos Culturais, da Linguagem e do Comportamento</publisher>
</thesis>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<record schemaLocation="http://www.loc.gov/MARC21/slim http://www.loc.gov/standards/marcxml/schema/MARC21slim.xsd">
<leader>00925njm 22002777a 4500</leader>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="042">
<subfield code="a">dc</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="720">
<subfield code="a">Ríos, Valeria de los</subfield>
<subfield code="e">author</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="720">
<subfield code="a">Donoso Pinto, Catalina</subfield>
<subfield code="e">author</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="260">
<subfield code="c">2016</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="520">
<subfield code="a">En este artículo nos proponemos hacer una revisión histórica del origen del documental chileno contemporáneo y una reflexión crítica acerca de las producciones más actuales, en las que predomina una clara impronta autobiográfica. Estos documentales reivindican la relevancia de esa voz propia, íntima, que construye y resignifica el espacio público y la narrativa histórica predominante. Así, el documental deja de ser visto como un registro transparente u objetivo de la realidad, para convertirse en un acto performativo cuya verdad deviene en el momento de filmar, mostrando el proceso documental y el encuentro con sus sujetos (Bruzzi). En el género documental estamos invitados a acceder al documento o registro a través de la representación o la interpretación, de modo que el archivo deviene mutable y no un punto fijo de referencia.</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="520">
<subfield code="a">In this article we propose to make a historic revision of the origins of contemporary Chilean documentary and a critical reflection of recent productions, in which an autobiographical blueprint clearly predominates. These documentaries claim the importance of an intimate voice that builds and resignifies public space and the dominant historical narrative of the recent past. Thereby, the documentary stops being a transparent or objective record of reality and turns into a performative act where truth arises in the moment of filming, showing the process of documenting and the encounter with the subjects (Bruzzi). In the documentary genre we are invited to access the document or the registry through representation or interpretation, thus the archive is changeable and not a fixed reference.</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="8" ind2=" " tag="024">
<subfield code="a">Nuestra América. Porto. ISSN 1646-5024. 10 (Ene - Jul 2016) 207-220.</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="8" ind2=" " tag="024">
<subfield code="a">1646-5024</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="8" ind2=" " tag="024">
<subfield code="a">http://hdl.handle.net/10284/6767</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">Historia documental</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">Nuevo documental chileno</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">Documental autobiográfico</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">Esfera privada</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">Documentary history</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">New Chilean documentary</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">Autobiographic documentary</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">Private sphere</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="0" ind2="0" tag="245">
<subfield code="a">Apuntes sobre el documental chileno contemporáneo</subfield>
</datafield>
</record>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<mets ID=" DSpace_ITEM_10284-6767" OBJID=" hdl:10284/6767" PROFILE="DSpace METS SIP Profile 1.0" TYPE="DSpace ITEM" schemaLocation="http://www.loc.gov/METS/ http://www.loc.gov/standards/mets/mets.xsd">
<metsHdr CREATEDATE="2019-06-22T21:01:25Z">
<agent ROLE="CUSTODIAN" TYPE="ORGANIZATION">
<name>Repositório Institucional da Universidade Fernando Pessoa</name>
</agent>
</metsHdr>
<dmdSec ID="DMD_10284_6767">
<mdWrap MDTYPE="MODS">
<xmlData schemaLocation="http://www.loc.gov/mods/v3 http://www.loc.gov/standards/mods/v3/mods-3-1.xsd">
<mods:mods schemaLocation="http://www.loc.gov/mods/v3 http://www.loc.gov/standards/mods/v3/mods-3-1.xsd">
<mods:name>
<mods:role>
<mods:roleTerm type="text">author</mods:roleTerm>
</mods:role>
<mods:namePart>Ríos, Valeria de los</mods:namePart>
</mods:name>
<mods:name>
<mods:role>
<mods:roleTerm type="text">author</mods:roleTerm>
</mods:role>
<mods:namePart>Donoso Pinto, Catalina</mods:namePart>
</mods:name>
<mods:extension>
<mods:dateAccessioned encoding="iso8601">2018-06-07T14:15:06Z</mods:dateAccessioned>
</mods:extension>
<mods:extension>
<mods:dateAvailable encoding="iso8601">2018-06-07T14:15:06Z</mods:dateAvailable>
</mods:extension>
<mods:originInfo>
<mods:dateIssued encoding="iso8601">2016</mods:dateIssued>
</mods:originInfo>
<mods:identifier type="citation">Nuestra América. Porto. ISSN 1646-5024. 10 (Ene - Jul 2016) 207-220.</mods:identifier>
<mods:identifier type="issn">1646-5024</mods:identifier>
<mods:identifier type="uri">http://hdl.handle.net/10284/6767</mods:identifier>
<mods:abstract>En este artículo nos proponemos hacer una revisión histórica del origen del documental chileno contemporáneo y una reflexión crítica acerca de las producciones más actuales, en las que predomina una clara impronta autobiográfica. Estos documentales reivindican la relevancia de esa voz propia, íntima, que construye y resignifica el espacio público y la narrativa histórica predominante. Así, el documental deja de ser visto como un registro transparente u objetivo de la realidad, para convertirse en un acto performativo cuya verdad deviene en el momento de filmar, mostrando el proceso documental y el encuentro con sus sujetos (Bruzzi). En el género documental estamos invitados a acceder al documento o registro a través de la representación o la interpretación, de modo que el archivo deviene mutable y no un punto fijo de referencia.</mods:abstract>
<mods:language>
<mods:languageTerm authority="rfc3066">spa</mods:languageTerm>
</mods:language>
<mods:accessCondition type="useAndReproduction">openAccess</mods:accessCondition>
<mods:subject>
<mods:topic>Historia documental</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Nuevo documental chileno</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Documental autobiográfico</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Esfera privada</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Documentary history</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>New Chilean documentary</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Autobiographic documentary</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Private sphere</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:titleInfo>
<mods:title>Apuntes sobre el documental chileno contemporáneo</mods:title>
</mods:titleInfo>
<mods:genre>article</mods:genre>
</mods:mods>
</xmlData>
</mdWrap>
</dmdSec>
<amdSec ID="TMD_10284_6767">
<rightsMD ID="RIG_10284_6767">
<mdWrap MDTYPE="OTHER" MIMETYPE="text/plain" OTHERMDTYPE="DSpaceDepositLicense">
<binData>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</binData>
</mdWrap>
</rightsMD>
</amdSec>
<amdSec ID="FO_10284_6767_1">
<techMD ID="TECH_O_10284_6767_1">
<mdWrap MDTYPE="PREMIS">
<xmlData schemaLocation="http://www.loc.gov/standards/premis http://www.loc.gov/standards/premis/PREMIS-v1-0.xsd">
<premis:premis>
<premis:object>
<premis:objectIdentifier>
<premis:objectIdentifierType>URL</premis:objectIdentifierType>
<premis:objectIdentifierValue>https://bdigital.ufp.pt/bitstream/10284/6767/1/Nuestra%20america_nr10_14.pdf</premis:objectIdentifierValue>
</premis:objectIdentifier>
<premis:objectCategory>File</premis:objectCategory>
<premis:objectCharacteristics>
<premis:fixity>
<premis:messageDigestAlgorithm>MD5</premis:messageDigestAlgorithm>
<premis:messageDigest>da9b317b862928c50f430b82acc77aff</premis:messageDigest>
</premis:fixity>
<premis:size>114091</premis:size>
<premis:format>
<premis:formatDesignation>
<premis:formatName>application/pdf</premis:formatName>
</premis:formatDesignation>
</premis:format>
</premis:objectCharacteristics>
<premis:originalName>Nuestra america_nr10_14.pdf</premis:originalName>
</premis:object>
</premis:premis>
</xmlData>
</mdWrap>
</techMD>
</amdSec>
<amdSec ID="FT_10284_6767_3">
<techMD ID="TECH_T_10284_6767_3">
<mdWrap MDTYPE="PREMIS">
<xmlData schemaLocation="http://www.loc.gov/standards/premis http://www.loc.gov/standards/premis/PREMIS-v1-0.xsd">
<premis:premis>
<premis:object>
<premis:objectIdentifier>
<premis:objectIdentifierType>URL</premis:objectIdentifierType>
<premis:objectIdentifierValue>https://bdigital.ufp.pt/bitstream/10284/6767/3/Nuestra%20america_nr10_14.pdf.txt</premis:objectIdentifierValue>
</premis:objectIdentifier>
<premis:objectCategory>File</premis:objectCategory>
<premis:objectCharacteristics>
<premis:fixity>
<premis:messageDigestAlgorithm>MD5</premis:messageDigestAlgorithm>
<premis:messageDigest>ffee1604bd302f3b31fce69671403a33</premis:messageDigest>
</premis:fixity>
<premis:size>36570</premis:size>
<premis:format>
<premis:formatDesignation>
<premis:formatName>text/plain</premis:formatName>
</premis:formatDesignation>
</premis:format>
</premis:objectCharacteristics>
<premis:originalName>Nuestra america_nr10_14.pdf.txt</premis:originalName>
</premis:object>
</premis:premis>
</xmlData>
</mdWrap>
</techMD>
</amdSec>
<fileSec>
<fileGrp USE="ORIGINAL">
<file ADMID="FO_10284_6767_1" CHECKSUM="da9b317b862928c50f430b82acc77aff" CHECKSUMTYPE="MD5" GROUPID="GROUP_BITSTREAM_10284_6767_1" ID="BITSTREAM_ORIGINAL_10284_6767_1" MIMETYPE="application/pdf" SEQ="1" SIZE="114091">
</file>
</fileGrp>
<fileGrp USE="TEXT">
<file ADMID="FT_10284_6767_3" CHECKSUM="ffee1604bd302f3b31fce69671403a33" CHECKSUMTYPE="MD5" GROUPID="GROUP_BITSTREAM_10284_6767_3" ID="BITSTREAM_TEXT_10284_6767_3" MIMETYPE="text/plain" SEQ="3" SIZE="36570">
</file>
</fileGrp>
</fileSec>
<structMap LABEL="DSpace Object" TYPE="LOGICAL">
<div ADMID="DMD_10284_6767" TYPE="DSpace Object Contents">
<div TYPE="DSpace BITSTREAM">
</div>
</div>
</structMap>
</mets>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<mods:mods schemaLocation="http://www.loc.gov/mods/v3 http://www.loc.gov/standards/mods/v3/mods-3-1.xsd">
<mods:name>
<mods:namePart>Ríos, Valeria de los</mods:namePart>
</mods:name>
<mods:name>
<mods:namePart>Donoso Pinto, Catalina</mods:namePart>
</mods:name>
<mods:extension>
<mods:dateAvailable encoding="iso8601">2018-06-07T14:15:06Z</mods:dateAvailable>
</mods:extension>
<mods:extension>
<mods:dateAccessioned encoding="iso8601">2018-06-07T14:15:06Z</mods:dateAccessioned>
</mods:extension>
<mods:originInfo>
<mods:dateIssued encoding="iso8601">2016</mods:dateIssued>
</mods:originInfo>
<mods:identifier type="citation">Nuestra América. Porto. ISSN 1646-5024. 10 (Ene - Jul 2016) 207-220.</mods:identifier>
<mods:identifier type="issn">1646-5024</mods:identifier>
<mods:identifier type="uri">http://hdl.handle.net/10284/6767</mods:identifier>
<mods:abstract>En este artículo nos proponemos hacer una revisión histórica del origen del documental chileno contemporáneo y una reflexión crítica acerca de las producciones más actuales, en las que predomina una clara impronta autobiográfica. Estos documentales reivindican la relevancia de esa voz propia, íntima, que construye y resignifica el espacio público y la narrativa histórica predominante. Así, el documental deja de ser visto como un registro transparente u objetivo de la realidad, para convertirse en un acto performativo cuya verdad deviene en el momento de filmar, mostrando el proceso documental y el encuentro con sus sujetos (Bruzzi). En el género documental estamos invitados a acceder al documento o registro a través de la representación o la interpretación, de modo que el archivo deviene mutable y no un punto fijo de referencia.</mods:abstract>
<mods:abstract>In this article we propose to make a historic revision of the origins of contemporary Chilean documentary and a critical reflection of recent productions, in which an autobiographical blueprint clearly predominates. These documentaries claim the importance of an intimate voice that builds and resignifies public space and the dominant historical narrative of the recent past. Thereby, the documentary stops being a transparent or objective record of reality and turns into a performative act where truth arises in the moment of filming, showing the process of documenting and the encounter with the subjects (Bruzzi). In the documentary genre we are invited to access the document or the registry through representation or interpretation, thus the archive is changeable and not a fixed reference.</mods:abstract>
<mods:language>
<mods:languageTerm>spa</mods:languageTerm>
</mods:language>
<mods:accessCondition type="useAndReproduction">openAccess</mods:accessCondition>
<mods:subject>
<mods:topic>Historia documental</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Nuevo documental chileno</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Documental autobiográfico</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Esfera privada</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Documentary history</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>New Chilean documentary</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Autobiographic documentary</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:subject>
<mods:topic>Private sphere</mods:topic>
</mods:subject>
<mods:titleInfo>
<mods:title>Apuntes sobre el documental chileno contemporáneo</mods:title>
</mods:titleInfo>
<mods:genre>article</mods:genre>
</mods:mods>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<resource schemaLocation="http://namespace.openaire.eu/schema/oaire/ https://www.openaire.eu/schema/repo-lit/4.0/openaire.xsd">
<datacite:titles>
<datacite:title lang="pt_PT">Apuntes sobre el documental chileno contemporáneo</datacite:title>
</datacite:titles>
<datacite:creators>
<datacite:creator>
<datacite:creatorName>Ríos, Valeria de los</datacite:creatorName>
</datacite:creator>
<datacite:creator>
<datacite:creatorName>Donoso Pinto, Catalina</datacite:creatorName>
</datacite:creator>
</datacite:creators>
<datacite:contributors>
<datacite:contributor contributorType="HostingInstitution">
<datacite:contributorName>Repositório Institucional da Universidade Fernando Pessoa</datacite:contributorName>
<datacite:nameIdentifier nameIdentifierScheme="e-mail" schemeURI="mailto:b-digital@ufp.pt">b-digital@ufp.pt</datacite:nameIdentifier>
</datacite:contributor>
</datacite:contributors>
<datacite:relatedIdentifiers>
<datacite:relatedIdentifier relatedIdentifierType="URN">Nuestra América. Porto. ISSN 1646-5024. 10 (Ene - Jul 2016) 207-220.</datacite:relatedIdentifier>
<datacite:relatedIdentifier relatedIdentifierType="ISSN">1646-5024</datacite:relatedIdentifier>
</datacite:relatedIdentifiers>
<datacite:dates>
<datacite:date dateType="Available">2018-06-07T14:15:06Z</datacite:date>
<datacite:date dateType="Accepted">2016</datacite:date>
<datacite:date dateType="Issued">2016</datacite:date>
</datacite:dates>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:publisher>Edições Universidade Fernando Pessoa. NELA - Núcleo de Estudos Latino-Americanos. CECLICO - Centro de Estudos Culturais, da Linguagem e do Comportamento</dc:publisher>
<resourceType resourceTypeGeneral="literature" uri="http://purl.org/coar/resource_type/c_6501">journal article</resourceType>
<dc:description lang="pt_PT">En este artículo nos proponemos hacer una revisión histórica del origen del documental chileno contemporáneo y una reflexión crítica acerca de las producciones más actuales, en las que predomina una clara impronta autobiográfica. Estos documentales reivindican la relevancia de esa voz propia, íntima, que construye y resignifica el espacio público y la narrativa histórica predominante. Así, el documental deja de ser visto como un registro transparente u objetivo de la realidad, para convertirse en un acto performativo cuya verdad deviene en el momento de filmar, mostrando el proceso documental y el encuentro con sus sujetos (Bruzzi). En el género documental estamos invitados a acceder al documento o registro a través de la representación o la interpretación, de modo que el archivo deviene mutable y no un punto fijo de referencia.</dc:description>
<dc:description lang="pt_PT">In this article we propose to make a historic revision of the origins of contemporary Chilean documentary and a critical reflection of recent productions, in which an autobiographical blueprint clearly predominates. These documentaries claim the importance of an intimate voice that builds and resignifies public space and the dominant historical narrative of the recent past. Thereby, the documentary stops being a transparent or objective record of reality and turns into a performative act where truth arises in the moment of filming, showing the process of documenting and the encounter with the subjects (Bruzzi). In the documentary genre we are invited to access the document or the registry through representation or interpretation, thus the archive is changeable and not a fixed reference.</dc:description>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<datacite:identifier identifierType="Handle">http://hdl.handle.net/10284/6767</datacite:identifier>
<datacite:rights rightsURI="http://purl.org/coar/access_right/c_abf2">open access</datacite:rights>
<datacite:subjects>
<datacite:subject>Historia documental</datacite:subject>
<datacite:subject>Nuevo documental chileno</datacite:subject>
<datacite:subject>Documental autobiográfico</datacite:subject>
<datacite:subject>Esfera privada</datacite:subject>
<datacite:subject>Documentary history</datacite:subject>
<datacite:subject>New Chilean documentary</datacite:subject>
<datacite:subject>Autobiographic documentary</datacite:subject>
<datacite:subject>Private sphere</datacite:subject>
</datacite:subjects>
<datacite:sizes>
<datacite:size>114091 bytes</datacite:size>
</datacite:sizes>
<version uri="http://purl.org/coar/version/c_be7fb7dd8ff6fe43">info:eu-repo/semantics/publishedVersion</version>
<file accessRightsURI="http://purl.org/coar/access_right/c_abf2" mimeType="application/pdf" objectType="fulltext">https://bdigital.ufp.pt/bitstream/10284/6767/1/Nuestra%20america_nr10_14.pdf</file>
<citationTitle>Nuestra América</citationTitle>
<citationIssue>10</citationIssue>
<citationStartPage>207</citationStartPage>
<citationEndPage>220</citationEndPage>
<citationConferencePlace>Porto</citationConferencePlace>
</resource>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<atom:entry schemaLocation="http://www.w3.org/2005/Atom http://www.kbcafe.com/rss/atom.xsd.xml">
<atom:id>http://hdl.handle.net/10284/6767/ore.xml</atom:id>
<atom:published>2018-06-07T14:15:06Z</atom:published>
<atom:updated>2018-06-07T14:15:06Z</atom:updated>
<atom:source>
<atom:generator>Repositório Institucional da Universidade Fernando Pessoa</atom:generator>
</atom:source>
<atom:title>Apuntes sobre el documental chileno contemporáneo</atom:title>
<atom:author>
<atom:name>Ríos, Valeria de los</atom:name>
</atom:author>
<atom:author>
<atom:name>Donoso Pinto, Catalina</atom:name>
</atom:author>
<oreatom:triples>
<rdf:Description about="http://hdl.handle.net/10284/6767/ore.xml#atom">
<dcterms:modified>2018-06-07T14:15:06Z</dcterms:modified>
</rdf:Description>
<rdf:Description about="https://bdigital.ufp.pt/bitstream/10284/6767/3/Nuestra%20america_nr10_14.pdf.txt">
<dcterms:description>TEXT</dcterms:description>
</rdf:Description>
<rdf:Description about="https://bdigital.ufp.pt/bitstream/10284/6767/2/license.txt">
<dcterms:description>LICENSE</dcterms:description>
</rdf:Description>
<rdf:Description about="https://bdigital.ufp.pt/bitstream/10284/6767/1/Nuestra%20america_nr10_14.pdf">
<dcterms:description>ORIGINAL</dcterms:description>
</rdf:Description>
</oreatom:triples>
</atom:entry>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<qdc:qualifieddc schemaLocation="http://purl.org/dc/elements/1.1/ http://dublincore.org/schemas/xmls/qdc/2006/01/06/dc.xsd http://purl.org/dc/terms/ http://dublincore.org/schemas/xmls/qdc/2006/01/06/dcterms.xsd http://dspace.org/qualifieddc/ http://www.ukoln.ac.uk/metadata/dcmi/xmlschema/qualifieddc.xsd">
<dc:title>Apuntes sobre el documental chileno contemporáneo</dc:title>
<dc:subject>Historia documental</dc:subject>
<dc:subject>Nuevo documental chileno</dc:subject>
<dc:subject>Documental autobiográfico</dc:subject>
<dc:subject>Esfera privada</dc:subject>
<dc:subject>Documentary history</dc:subject>
<dc:subject>New Chilean documentary</dc:subject>
<dc:subject>Autobiographic documentary</dc:subject>
<dc:subject>Private sphere</dc:subject>
<dcterms:abstract>En este artículo nos proponemos hacer una revisión histórica del origen del documental chileno contemporáneo y una reflexión crítica acerca de las producciones más actuales, en las que predomina una clara impronta autobiográfica. Estos documentales reivindican la relevancia de esa voz propia, íntima, que construye y resignifica el espacio público y la narrativa histórica predominante. Así, el documental deja de ser visto como un registro transparente u objetivo de la realidad, para convertirse en un acto performativo cuya verdad deviene en el momento de filmar, mostrando el proceso documental y el encuentro con sus sujetos (Bruzzi). En el género documental estamos invitados a acceder al documento o registro a través de la representación o la interpretación, de modo que el archivo deviene mutable y no un punto fijo de referencia.</dcterms:abstract>
<dcterms:abstract>In this article we propose to make a historic revision of the origins of contemporary Chilean documentary and a critical reflection of recent productions, in which an autobiographical blueprint clearly predominates. These documentaries claim the importance of an intimate voice that builds and resignifies public space and the dominant historical narrative of the recent past. Thereby, the documentary stops being a transparent or objective record of reality and turns into a performative act where truth arises in the moment of filming, showing the process of documenting and the encounter with the subjects (Bruzzi). In the documentary genre we are invited to access the document or the registry through representation or interpretation, thus the archive is changeable and not a fixed reference.</dcterms:abstract>
<dcterms:dateAccepted>2018-06-07T14:15:06Z</dcterms:dateAccepted>
<dcterms:available>2018-06-07T14:15:06Z</dcterms:available>
<dcterms:created>2018-06-07T14:15:06Z</dcterms:created>
<dcterms:issued>2016</dcterms:issued>
<dc:type>article</dc:type>
<dc:identifier>Nuestra América. Porto. ISSN 1646-5024. 10 (Ene - Jul 2016) 207-220.</dc:identifier>
<dc:identifier>1646-5024</dc:identifier>
<dc:identifier>http://hdl.handle.net/10284/6767</dc:identifier>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:relation>Nuestra América;10 (Ene - Jul 2016)</dc:relation>
<dc:rights>openAccess</dc:rights>
<dc:publisher>Edições Universidade Fernando Pessoa. NELA - Núcleo de Estudos Latino-Americanos. CECLICO - Centro de Estudos Culturais, da Linguagem e do Comportamento</dc:publisher>
</qdc:qualifieddc>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<rdf:RDF schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/rdf/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/rdf.xsd">
<ow:Publication about="oai:bdigital.ufp.pt:10284/6767">
<dc:title>Apuntes sobre el documental chileno contemporáneo</dc:title>
<dc:creator>Ríos, Valeria de los</dc:creator>
<dc:creator>Donoso Pinto, Catalina</dc:creator>
<dc:subject>Historia documental</dc:subject>
<dc:subject>Nuevo documental chileno</dc:subject>
<dc:subject>Documental autobiográfico</dc:subject>
<dc:subject>Esfera privada</dc:subject>
<dc:subject>Documentary history</dc:subject>
<dc:subject>New Chilean documentary</dc:subject>
<dc:subject>Autobiographic documentary</dc:subject>
<dc:subject>Private sphere</dc:subject>
<dc:description>En este artículo nos proponemos hacer una revisión histórica del origen del documental chileno contemporáneo y una reflexión crítica acerca de las producciones más actuales, en las que predomina una clara impronta autobiográfica. Estos documentales reivindican la relevancia de esa voz propia, íntima, que construye y resignifica el espacio público y la narrativa histórica predominante. Así, el documental deja de ser visto como un registro transparente u objetivo de la realidad, para convertirse en un acto performativo cuya verdad deviene en el momento de filmar, mostrando el proceso documental y el encuentro con sus sujetos (Bruzzi). En el género documental estamos invitados a acceder al documento o registro a través de la representación o la interpretación, de modo que el archivo deviene mutable y no un punto fijo de referencia.</dc:description>
<dc:description>In this article we propose to make a historic revision of the origins of contemporary Chilean documentary and a critical reflection of recent productions, in which an autobiographical blueprint clearly predominates. These documentaries claim the importance of an intimate voice that builds and resignifies public space and the dominant historical narrative of the recent past. Thereby, the documentary stops being a transparent or objective record of reality and turns into a performative act where truth arises in the moment of filming, showing the process of documenting and the encounter with the subjects (Bruzzi). In the documentary genre we are invited to access the document or the registry through representation or interpretation, thus the archive is changeable and not a fixed reference.</dc:description>
<dc:date>2018-06-07T14:15:06Z</dc:date>
<dc:date>2018-06-07T14:15:06Z</dc:date>
<dc:date>2016</dc:date>
<dc:type>article</dc:type>
<dc:identifier>Nuestra América. Porto. ISSN 1646-5024. 10 (Ene - Jul 2016) 207-220.</dc:identifier>
<dc:identifier>1646-5024</dc:identifier>
<dc:identifier>http://hdl.handle.net/10284/6767</dc:identifier>
<dc:language>spa</dc:language>
<dc:relation>Nuestra América;10 (Ene - Jul 2016)</dc:relation>
<dc:rights>openAccess</dc:rights>
<dc:publisher>Edições Universidade Fernando Pessoa. NELA - Núcleo de Estudos Latino-Americanos. CECLICO - Centro de Estudos Culturais, da Linguagem e do Comportamento</dc:publisher>
</ow:Publication>
</rdf:RDF>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<metadata schemaLocation="http://www.lyncode.com/xoai http://www.lyncode.com/xsd/xoai.xsd">
<element name="dc">
<element name="contributor">
<element name="author">
<element name="none">
<field name="value">Ríos, Valeria de los</field>
<field name="value">Donoso Pinto, Catalina</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="date">
<element name="accessioned">
<element name="none">
<field name="value">2018-06-07T14:15:06Z</field>
</element>
</element>
<element name="available">
<element name="none">
<field name="value">2018-06-07T14:15:06Z</field>
</element>
</element>
<element name="issued">
<element name="none">
<field name="value">2016</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="identifier">
<element name="citation">
<element name="pt_PT">
<field name="value">Nuestra América. Porto. ISSN 1646-5024. 10 (Ene - Jul 2016) 207-220.</field>
</element>
</element>
<element name="issn">
<element name="none">
<field name="value">1646-5024</field>
</element>
</element>
<element name="uri">
<element name="none">
<field name="value">http://hdl.handle.net/10284/6767</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="description">
<element name="abstract">
<element name="pt_PT">
<field name="value">En este artículo nos proponemos hacer una revisión histórica del origen del documental chileno contemporáneo y una reflexión crítica acerca de las producciones más actuales, en las que predomina una clara impronta autobiográfica. Estos documentales reivindican la relevancia de esa voz propia, íntima, que construye y resignifica el espacio público y la narrativa histórica predominante. Así, el documental deja de ser visto como un registro transparente u objetivo de la realidad, para convertirse en un acto performativo cuya verdad deviene en el momento de filmar, mostrando el proceso documental y el encuentro con sus sujetos (Bruzzi). En el género documental estamos invitados a acceder al documento o registro a través de la representación o la interpretación, de modo que el archivo deviene mutable y no un punto fijo de referencia.</field>
<field name="value">In this article we propose to make a historic revision of the origins of contemporary Chilean documentary and a critical reflection of recent productions, in which an autobiographical blueprint clearly predominates. These documentaries claim the importance of an intimate voice that builds and resignifies public space and the dominant historical narrative of the recent past. Thereby, the documentary stops being a transparent or objective record of reality and turns into a performative act where truth arises in the moment of filming, showing the process of documenting and the encounter with the subjects (Bruzzi). In the documentary genre we are invited to access the document or the registry through representation or interpretation, thus the archive is changeable and not a fixed reference.</field>
</element>
</element>
<element name="provenance">
<element name="en">
<field name="value">Submitted by halves@ufp.pt (halves@ufp.pt) on 2018-06-07T14:14:41Z No. of bitstreams: 1 Nuestra america_nr10_14.pdf: 114091 bytes, checksum: da9b317b862928c50f430b82acc77aff (MD5)</field>
<field name="value">Made available in DSpace on 2018-06-07T14:15:06Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Nuestra america_nr10_14.pdf: 114091 bytes, checksum: da9b317b862928c50f430b82acc77aff (MD5) Previous issue date: 2016</field>
</element>
</element>
<element name="version">
<element name="pt_PT">
<field name="value">info:eu-repo/semantics/publishedVersion</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="language">
<element name="iso">
<element name="pt_PT">
<field name="value">spa</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="publisher">
<element name="pt_PT">
<field name="value">Edições Universidade Fernando Pessoa. NELA - Núcleo de Estudos Latino-Americanos. CECLICO - Centro de Estudos Culturais, da Linguagem e do Comportamento</field>
</element>
</element>
<element name="relation">
<element name="ispartofseries">
<element name="none">
<field name="value">Nuestra América;10 (Ene - Jul 2016)</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="rights">
<element name="pt_PT">
<field name="value">openAccess</field>
</element>
</element>
<element name="subject">
<element name="pt_PT">
<field name="value">Historia documental</field>
<field name="value">Nuevo documental chileno</field>
<field name="value">Documental autobiográfico</field>
<field name="value">Esfera privada</field>
<field name="value">Documentary history</field>
<field name="value">New Chilean documentary</field>
<field name="value">Autobiographic documentary</field>
<field name="value">Private sphere</field>
</element>
</element>
<element name="title">
<element name="pt_PT">
<field name="value">Apuntes sobre el documental chileno contemporáneo</field>
</element>
</element>
<element name="type">
<element name="pt_PT">
<field name="value">article</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="degois">
<element name="publication">
<element name="firstPage">
<element name="pt_PT">
<field name="value">207</field>
</element>
</element>
<element name="lastPage">
<element name="pt_PT">
<field name="value">220</field>
</element>
</element>
<element name="issue">
<element name="pt_PT">
<field name="value">10</field>
</element>
</element>
<element name="location">
<element name="pt_PT">
<field name="value">Porto</field>
</element>
</element>
<element name="title">
<element name="pt_PT">
<field name="value">Nuestra América</field>
<field name="authority">1646-5024</field>
<field name="confidence">600</field>
</element>
</element>
</element>
</element>
<element name="bundles">
<element name="bundle">
<field name="name">TEXT</field>
<element name="bitstreams">
<element name="bitstream">
<field name="name">Nuestra america_nr10_14.pdf.txt</field>
<field name="originalName">Nuestra america_nr10_14.pdf.txt</field>
<field name="description">Extracted text</field>
<field name="format">text/plain</field>
<field name="size">36570</field>
<field name="url">https://bdigital.ufp.pt/bitstream/10284/6767/3/Nuestra%20america_nr10_14.pdf.txt</field>
<field name="checksum">ffee1604bd302f3b31fce69671403a33</field>
<field name="checksumAlgorithm">MD5</field>
<field name="sid">3</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="bundle">
<field name="name">LICENSE</field>
<element name="bitstreams">
<element name="bitstream">
<field name="name">license.txt</field>
<field name="originalName">license.txt</field>
<field name="format">text/plain; charset=utf-8</field>
<field name="size">1748</field>
<field name="url">https://bdigital.ufp.pt/bitstream/10284/6767/2/license.txt</field>
<field name="checksum">8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33</field>
<field name="checksumAlgorithm">MD5</field>
<field name="sid">2</field>
</element>
</element>
</element>
<element name="bundle">
<field name="name">ORIGINAL</field>
<element name="bitstreams">
<element name="bitstream">
<field name="name">Nuestra america_nr10_14.pdf</field>
<field name="originalName">Nuestra america_nr10_14.pdf</field>
<field name="format">application/pdf</field>
<field name="size">114091</field>
<field name="url">https://bdigital.ufp.pt/bitstream/10284/6767/1/Nuestra%20america_nr10_14.pdf</field>
<field name="checksum">da9b317b862928c50f430b82acc77aff</field>
<field name="checksumAlgorithm">MD5</field>
<field name="sid">1</field>
</element>
</element>
</element>
</element>
<element name="others">
<field name="handle">10284/6767</field>
<field name="identifier">oai:bdigital.ufp.pt:10284/6767</field>
<field name="lastModifyDate">2018-06-08 03:00:31.306</field>
</element>
<element name="repository">
<field name="name">Repositório Institucional da Universidade Fernando Pessoa</field>
<field name="mail">b-digital@ufp.pt</field>
</element>
<element name="license">
<field name="bin">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</field>
</element>
</metadata>