<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_dc:dc schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
<dc:title lang="en-US">Álvar Núñez Cabeza de Vaca’s Struggle for a Discourse Validator which Confirms his “True Christian Status” as esclavo/cautivo in his 1542 La Relación</dc:title>
<dc:title lang="es-ES">La lucha de Álvar Núñez Cabeza de Vaca por un discurso validador que confirme su «estatus de cristiano verdadero» como esclavo/cautivo en La Relación (1542)</dc:title>
<dc:creator>Sánchez, Ramón</dc:creator>
<dc:subject lang="en-US">superaddressee; utterance; Christian; slave/captive; redeemed; neo-feudal</dc:subject>
<dc:subject lang="es-ES">superaddressee; declaración; cristiano; esclavo/cautivo; redimido; neo-feudal</dc:subject>
<dc:description lang="en-US">Based on Cabeza de Vaca’s 1542 manuscript La Relación, this paper analyses how, in the context of his captivity, his discourse constructs two kinds of Christians: the false and the true ones. The paper utilizes Mikhail Bakhtin’s concept of the superaddressee, which subordinates everything to its contextual definition in a dialogue.</dc:description>
<dc:description lang="es-ES">Basado en el manuscrito La Relación (1542) de Cabeza de Vaca, este artículo analiza cómo su discurso, durante el contexto en el que se encuentra cautivo, construye dos clases de cristianos: los falsos y los verdaderos. El trabajo utiliza el concepto de superaddressee de Mikhail Bakhtin, que en un diálogo subordina todo a su definición contextual.</dc:description>
<dc:publisher lang="es-ES">Consejo Superior de Investigaciones Científicas</dc:publisher>
<dc:date>2018-12-14</dc:date>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/publishedVersion</dc:type>
<dc:type lang="en-US">Peer-reviewed article</dc:type>
<dc:type lang="es-ES">Artículo revisado por pares</dc:type>
<dc:format>application/pdf</dc:format>
<dc:identifier>http://revistadeindias.revistas.csic.es/index.php/revistadeindias/article/view/1083</dc:identifier>
<dc:identifier>10.3989/revindias.2018.020</dc:identifier>
<dc:source lang="en-US">Revista de Indias; Vol 78, No 274 (2018); 659-686</dc:source>
<dc:source lang="es-ES">Revista de Indias; Vol 78, No 274 (2018); 659-686</dc:source>
<dc:source>1988-3188</dc:source>
<dc:source>0034-8341</dc:source>
<dc:source>10.3989/revindias.2018.i274</dc:source>
<dc:language>eng</dc:language>
<dc:relation>http://revistadeindias.revistas.csic.es/index.php/revistadeindias/article/view/1083/1155</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Adorno, Rolena and Pautz, Patrick Charles (eds.), Álvar Núñez Cabeza de Vaca: His Account, His Life, and the Expedition of Pánfilo de Narváez, 2 vols., Lincoln, University Of Nebraska Press, 1999.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Agnew, Michael, "Zarzas, calabazas, y cartas de relación: el triple peregrinaje imperialista de Alvar Núñez Cabeza de Vaca", Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, 27/2 (Edmonton, Canadá, Invierno 2003): 217-240.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Alcon, Suzanne Austin, A Pest In The Land: New World Epidemics In A Global Perspective, Albuquerque, University of New Mexico Press, 2003. PMCid:PMC141207</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Bakhtin, Mikhail M., The Dialogic Imagination: Four Essays by M.M. Bakhtin, Michael Holquist (ed.), Caryl Emerson and Michael Holquist (trans.), Austin, University of Texas Press, 1981.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Bakhtin, Mikhail M., Speech Genres and Other Late Essays, Caryl Emerson and Michael Hoquist (eds.), Vern W. McGee (trans.), Austin, University of Texas Press, 1986. PMid:3824780</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Bakhtin, Mikhail M., Art and Answerability: Early Philosophical Essays by M. M. Bakhtin, Michael Holquist and Vadim Liapunov (eds.), Vadim Liapunov (trans.), Austin, University of Austin Press, 1990.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Bakhtin, Mikhail M., Toward a Philosophy of the Act, Vadim Liapunov and Michael Holquist (eds.), Vadim Liapunov (trans.), Austin, University of Texas Press, 1993.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Baptiste, Victor N., Bartolomé de Las Casas and Thomas Moote's Utopia: Connections and Similarities, Culver City, California, Labyrinthos, 1990.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Batchelder, Ronald W. and Sánchez, Nicolás, "The Encomienda and the Optimizing Imperialist: an Interpretation of Spanish Imperialism in the Americas", Public Choice, 156/1-2 (Worcester, Massachusetts, July 2013): 45-60.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Bauer, Ralph, The Cultural Geography of Colonial American Literature: Empire, Travel, Modernity, Cambridge, Cambridge University Press, 2003.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Bowden, Brett, "The Colonial Origins of International Law: European Expansion and the Classical Standard of Civilization", Journal of the History of International Law, 7/1 (Leiden, Netherlands, 2005): 1-23.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Cabeza de Vaca, Álvar Núñez, La Relación, Zamora, Augustin de Paz y Juan Picardo, 1542.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Castillo, Susan, Colonial Encounters in New World Writing 1500-1786: Performing Americas, New York, Routledge, 2006. <a href="https://doi.org/10.4324/9780203569320" target="_blank">https://doi.org/10.4324/9780203569320</a></dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Dandelet, Thomas J., Spanish Rome 1500-1700, New Haven, Yale University Press, 2001. <a href="https://doi.org/10.12987/yale/9780300089561.001.0001" target="_blank">https://doi.org/10.12987/yale/9780300089561.001.0001</a> PMid:11246542</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Davis, Elizabeth B., Myth and Identity in the Epic of Imperial Spain, Columbia, University of Missouri Press, 2000.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Díaz del Castillo, Bernal, Historia Verdadera de la Conquista de la Nueva España, Madrid, Espasa-Calpe, 1912.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Elliott, John H., Spain and Its World 1500-1700, New Haven, Yale University Press, 1989.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Elliott, John H., Empires of the Atlantic World: Britain and Spain in America 1492- 1830, New Haven, Yale University Press, 2006.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Elliott, John H., Spain, Europe and the Wider World 1500-1800, New Haven, Yale University Press, 2009.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Fredrickson, George M., Racism: A Short History, Princeton, Princeton University Press, 2002.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Garnsey, Peter, Ideas of Slavery from Aristotle to Augustine, Cambridge, Cambridge University Press, 1996. PMid:24166392</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Glancy, Jennifer A., Slavery in Early Christianity, New York, Oxford University Press, 2002. <a href="https://doi.org/10.1093/0195136098.001.0001" target="_blank">https://doi.org/10.1093/0195136098.001.0001</a></dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Goodman, Nan, "Mercantilism and Cultural Difference in Cabeza de Vaca's 'Relación'", Early American Literature, 40/2 (Chapel Hill, North Carolina, 2005): 229-250.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Harrill, J. Albert, Slaves in the New Testament: Literary, Social, and Moral Dimensions, Minneapolis, Fortress Press, 2006.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Hensel, Silke, "Africans in Spanish-America: Slavery, Freedom and Identities in the Colonial Era", Indiana, 24 (Berlin, 2007): 15-37.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Jáuregui, Carlos A., "Cabeza de Vaca, Mala Cosa y las vicisitudes de la extra-eza: Para Maureen Ahern (1936-2012) In Memoriam", Revista de estudios hispánicos, 48/3 (St. Louis, 2014): 421-447.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Jiménez Núñez, Alfredo, "La Historia como fabricación del pasado: La frontera del Oeste o American West", Anuario de Estudios Americanos, 58/2 (Sevilla, 2001): 737-755.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Lee, Kun Jong, "Pauline Typology in Cabeza de Vaca's 'Naufragios'", Early American Literature, 34/3 (Chapel Hill, North Carolina, 1999): 241-262.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Markus, Robert, Saeculum: History and Society in the Theology of St. Augustine, Cambridge, Cambridge University Press, 1970. PMCid:PMC376965</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Medvedev, Pavel N. and Bakhtin, Mikhail M., The Formal Method In Literary Scholarship, Albert J. Wehrle (trans.), Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press, 1985.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Meeks, Wayne A., The Origins of Christian Morality: The First Two Centuries, Binghamton, New York, 1993.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Purdy, Laura, "Vitoria's Just War Theory: Still Relevant Today?", R. Joseph Hoffmann (ed.), The Just War and Jihad: Violence in Judaism, Christianity, and Islam, Amherst, New York, Prometheus Books, 2006: 255-276.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Reséndez, Andrés, A Land So Strange: The Epic Journey of Cabeza de Vaca, New York, Basic Books, 2007.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Rigby, Paul, "The Role of God's 'Inscrutable Judgment' in Augustine's Doctrine of Predestination", Augustinian Studies, 33/2 (Charlottesville, Virginia, 2002): 213- 222.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Roberts, John Michael, "Discourse or Dialogue? Habermas, the Bakhtin Circle, and the Question of Concrete Utterances", Theory and Science, 41/4 (Netherlands, May 2012): 395-419.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Salisbury, Joyce E., "'In Vain Have I Smitten Your Children': Augustine Defines Just War", R. Joseph Hoffmann (ed.), The Just War and Jihad: Violence in Judaism, Christianity, and Islam, Amherst, New York, Prometheus Books, 2006: 203-216.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Seed, Patricia, "'Are These Not Also Men?': The Indians' Humanity and Capacity for Spanish Civilization", Journal of Latin American Studies, 25/3 (Cambridge, October 1993): 629-652.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Simpson, Lesley Byrd, The Ecomienda in New Spain, Berkeley, University of California Press, 1950.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Taboada, Hernán G. H., "Mentalidad de reconquista y primeros conquistadores", Revista de Historia de América, 135 ((México, julio-diciembre 2004): 39-48.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Voight, Lisa, Writing Captivity in the Early Modern Atlantic: Circulations of Knowledge and Authority in the Iberian and English Imperial Worlds, Chapel Hill, University of North Carolina Press, 2009.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Voloshinov, Valentin N., Marxism and the Philosophy of Language, Ladislav Matejka and I. R. Titunik (trans.), Cambridge, Harvard University Press, 1973.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Wade, Mariah, "Go-between: The Roles of Native American Women and Alvar Núñez Cabeza de Vaca in Southern Texas in the 16th Century", The Journal of American Folklore, 112/445 (Bloomington, Indiana, Summer 1999): 332-342.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Wallerstein, Immanuel, European Universalism: the Rhetoric of Power, New York, The New Press, 2006.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Yeager, Timothy J., "Encomienda or Slavery? The Spanish Crown's Choice of Labor Organization in Sixteenth Century Spanish America", The Journal of Economic History, 55/4 (Cambridge, December 1995): 842-859.</dc:relation>
<dc:relation>/*ref*/Zavala, Silvio, La encomienda Indiana, 2nd ed., México, Editorial Porrúa, 1973.</dc:relation>
<dc:rights lang="es-ES">Copyright (c) 2018 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)</dc:rights>
<dc:rights lang="es-ES">http://creativecommons.org/licenses/by/4.0</dc:rights>
</oai_dc:dc>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<record schemaLocation="http://www.loc.gov/MARC21/slim http://www.loc.gov/standards/marcxml/schema/MARC21slim.xsd">
<leader>nmb a2200000Iu 4500</leader>
<controlfield tag="008">"181214 2018 eng "</controlfield>
<datafield ind1="#" ind2="#" tag="022">
<subfield code="$a">1988-3188</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="#" ind2="#" tag="022">
<subfield code="$a">0034-8341</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="042">
<subfield code="a">dc</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="0" ind2="0" tag="245">
<subfield code="a">La lucha de Álvar Núñez Cabeza de Vaca por un discurso validador que confirme su «estatus de cristiano verdadero» como esclavo/cautivo en <em>La Relación</em> (1542)</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="1" ind2=" " tag="100">
<subfield code="a">Sánchez, Ramón</subfield>
<subfield code="u">Fresno State University</subfield>
<subfield code="0">http://orcid.org/0000-0002-8963-1137</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield code="a">superaddressee; declaración; cristiano; esclavo/cautivo; redimido; neo-feudal</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="520">
<subfield code="a">Basado en el manuscrito La Relación (1542) de Cabeza de Vaca, este artículo analiza cómo su discurso, durante el contexto en el que se encuentra cautivo, construye dos clases de cristianos: los falsos y los verdaderos. El trabajo utiliza el concepto de superaddressee de Mikhail Bakhtin, que en un diálogo subordina todo a su definición contextual.</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="260">
<subfield code="b">Consejo Superior de Investigaciones Científicas</subfield>
</datafield>
<dataField ind1=" " ind2=" " tag="260">
<subfield code="c">2018-12-30 00:00:00</subfield>
</dataField>
<datafield ind1=" " ind2="7" tag="655">
<subfield code="a">Artículo revisado por pares</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="856">
<subfield code="q">application/pdf</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="4" ind2="0" tag="856">
<subfield code="u">http://revistadeindias.revistas.csic.es/index.php/revistadeindias/article/view/1083</subfield>
</datafield>
<datafield ind1="0" ind2=" " tag="786">
<subfield code="n">Revista de Indias; Vol 78, No 274 (2018)</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="546">
<subfield code="a">spa</subfield>
</datafield>
<datafield ind1=" " ind2=" " tag="540">
<subfield code="a">Copyright (c) 2018 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)</subfield>
</datafield>
</record>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<article article-type="Artículo revisado por pares" lang="EN" schemaLocation="http://dtd.nlm.nih.gov/publishing/2.3 http://dtd.nlm.nih.gov/publishing/2.3/xsd/journalpublishing.xsd">
<front>
<journal-meta>
<journal-id journal-id-type="other">revistadeindias</journal-id>
<journal-title>Revista de Indias</journal-title>
<trans-title lang="EN">Revista de Indias</trans-title>
<trans-title lang="ES">Revista de Indias</trans-title>
<issn pub-type="epub">1988-3188</issn>
<issn pub-type="ppub">0034-8341</issn>
<publisher>
<publisher-name>Consejo Superior de Investigaciones Científicas</publisher-name>
</publisher>
</journal-meta>
<article-meta>
<article-id pub-id-type="other">1083</article-id>
<article-id pub-id-type="doi">10.3989/revindias.2018.020</article-id>
<article-categories>
<subj-group subj-group-type="heading">
<subject>Artículos</subject>
</subj-group>
</article-categories>
<title-group>
<article-title>La lucha de Álvar Núñez Cabeza de Vaca por un discurso validador que confirme su «estatus de cristiano verdadero» como esclavo/cautivo en La Relación (1542)</article-title>
<trans-title lang="EN">Álvar Núñez Cabeza de Vaca’s Struggle for a Discourse Validator which Confirms his “True Christian Status” as esclavo/cautivo in his 1542 La Relación</trans-title>
<trans-title lang="ES">La lucha de Álvar Núñez Cabeza de Vaca por un discurso validador que confirme su «estatus de cristiano verdadero» como esclavo/cautivo en La Relación (1542)</trans-title>
</title-group>
<contrib-group>
<contrib contrib-type="author" corresp="yes">
<name name-style="western">
<surname>Sánchez</surname>
<given-names>Ramón</given-names>
</name>
<aff>Fresno State University</aff>
<email>ramons@csufresno.edu</email>
</contrib>
<contrib contrib-type="editor">
<name>
<surname>Revistas CSIC - REVINDIAS</surname>
<given-names>Edicion Electronica</given-names>
</name>
</contrib>
<contrib contrib-type="jmanager">
<name>
<surname>Revistas CSIC - REVINDIAS</surname>
<given-names>Administrador</given-names>
</name>
</contrib>
</contrib-group>
<pub-date pub-type="epub">
<day>14</day>
<month>12</month>
<year>2018</year>
</pub-date>
<pub-date pub-type="collection">
<year>2018</year>
</pub-date>
<volume>78</volume>
<issue seq="2">274</issue>
<issue-id pub-id-type="other">113</issue-id>
<permissions>
<copyright-statement>Copyright (c) 2018 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)</copyright-statement>
<copyright-year>2018</copyright-year>
<license href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0">
<license-p>Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.</license-p>
</license>
</permissions>
<abstract lang="EN">
<p>Basado en el manuscrito La Relación (1542) de Cabeza de Vaca, este artículo analiza cómo su discurso, durante el contexto en el que se encuentra cautivo, construye dos clases de cristianos: los falsos y los verdaderos. El trabajo utiliza el concepto de superaddressee de Mikhail Bakhtin, que en un diálogo subordina todo a su definición contextual.</p>
</abstract>
<abstract-trans lang="EN">
<p>Based on Cabeza de Vaca’s 1542 manuscript La Relación, this paper analyses how, in the context of his captivity, his discourse constructs two kinds of Christians: the false and the true ones. The paper utilizes Mikhail Bakhtin’s concept of the superaddressee, which subordinates everything to its contextual definition in a dialogue.</p>
</abstract-trans>
<abstract-trans lang="ES">
<p>Basado en el manuscrito La Relación (1542) de Cabeza de Vaca, este artículo analiza cómo su discurso, durante el contexto en el que se encuentra cautivo, construye dos clases de cristianos: los falsos y los verdaderos. El trabajo utiliza el concepto de superaddressee de Mikhail Bakhtin, que en un diálogo subordina todo a su definición contextual.</p>
</abstract-trans>
<kwd-group lang="EN">
<kwd>superaddressee</kwd>
<kwd>utterance</kwd>
<kwd>Christian</kwd>
<kwd>slave/captive</kwd>
<kwd>redeemed</kwd>
<kwd>neo-feudal</kwd>
</kwd-group>
<kwd-group lang="ES">
<kwd>superaddressee</kwd>
<kwd>declaración</kwd>
<kwd>cristiano</kwd>
<kwd>esclavo/cautivo</kwd>
<kwd>redimido</kwd>
<kwd>neo-feudal</kwd>
</kwd-group>
</article-meta>
</front>
</article>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<oai_marc catForm="u" encLvl="3" level="m" status="c" type="a" schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/1.1/oai_marc http://www.openarchives.org/OAI/1.1/oai_marc.xsd">
<fixfield id="008">"181214 2018 eng "</fixfield>
<varfield ind1="#" ind2="#" tag="022">
<subfield label="$a">1988-3188</subfield>
</varfield>
<varfield ind1="#" ind2="#" tag="022">
<subfield label="$a">0034-8341</subfield>
</varfield>
<varfield ind1=" " ind2=" " tag="042">
<subfield label="a">dc</subfield>
</varfield>
<varfield ind1="0" ind2="0" tag="245">
<subfield label="a">La lucha de Álvar Núñez Cabeza de Vaca por un discurso validador que confirme su «estatus de cristiano verdadero» como esclavo/cautivo en <em>La Relación</em> (1542)</subfield>
</varfield>
<varfield ind1="1" ind2=" " tag="100">
<subfield label="a">Sánchez, Ramón</subfield>
<subfield label="u">Fresno State University</subfield>
<subfield label="0">http://orcid.org/0000-0002-8963-1137</subfield>
</varfield>
<varfield ind1=" " ind2=" " tag="653">
<subfield label="a">superaddressee; declaración; cristiano; esclavo/cautivo; redimido; neo-feudal</subfield>
</varfield>
<varfield ind1=" " ind2=" " tag="520">
<subfield label="a">Basado en el manuscrito La Relación (1542) de Cabeza de Vaca, este artículo analiza cómo su discurso, durante el contexto en el que se encuentra cautivo, construye dos clases de cristianos: los falsos y los verdaderos. El trabajo utiliza el concepto de superaddressee de Mikhail Bakhtin, que en un diálogo subordina todo a su definición contextual.</subfield>
</varfield>
<varfield ind1=" " ind2=" " tag="260">
<subfield label="b">Consejo Superior de Investigaciones Científicas</subfield>
</varfield>
<dataField ind1=" " ind2=" " tag="260">
<subfield label="c">2018-12-30 00:00:00</subfield>
</dataField>
<varfield ind1=" " ind2="7" tag="655">
<subfield label="a">Artículo revisado por pares</subfield>
</varfield>
<varfield ind1=" " ind2=" " tag="856">
<subfield label="q">application/pdf</subfield>
</varfield>
<varfield ind1="4" ind2="0" tag="856">
<subfield label="u">http://revistadeindias.revistas.csic.es/index.php/revistadeindias/article/view/1083</subfield>
</varfield>
<varfield ind1="0" ind2=" " tag="786">
<subfield label="n">Revista de Indias; Vol 78, No 274 (2018)</subfield>
</varfield>
<varfield ind1=" " ind2=" " tag="546">
<subfield label="a">spa</subfield>
</varfield>
<varfield ind1=" " ind2=" " tag="540">
<subfield label="a">Copyright (c) 2018 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)</subfield>
</varfield>
</oai_marc>
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<rfc1807 schemaLocation="http://info.internet.isi.edu:80/in-notes/rfc/files/rfc1807.txt http://www.openarchives.org/OAI/1.1/rfc1807.xsd">
<bib-version>v2</bib-version>
<id>http://revistadeindias.revistas.csic.es/index.php/revistadeindias/article/view/1083</id>
<entry>2019-02-14T10:37:04Z</entry>
<organization>Revista de Indias</organization>
<organization>Vol 78, No 274 (2018); 659-686</organization>
<title>La lucha de Álvar Núñez Cabeza de Vaca por un discurso validador que confirme su «estatus de cristiano verdadero» como esclavo/cautivo en <em>La Relación</em> (1542)</title>
<type>Artículo revisado por pares</type>
<author>Sánchez, Ramón; Fresno State University</author>
<date>2018-12-14 17:53:45</date>
<copyright>© CSIC. Los originales publicados en las ediciones impresa y electrónica de esta Revista son propiedad del Consejo Superior de Investigaciones Científicas, siendo necesario citar la procedencia en cualquier reproducción parcial o total.Salvo indicación contraria, todos los contenidos de la edición electrónica se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución “Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional ” (CC BY 4.0). Puede consultar desde aquí la versión informativa y el texto legal de la licencia. Esta circunstancia ha de hacerse constar expresamente de esta forma cuando sea necesario.No se autoriza el depósito en repositorios, páginas web personales o similares de cualquier otra versión distinta a la publicada por el editor.</copyright>
<other_access>url:http://revistadeindias.revistas.csic.es/index.php/revistadeindias/article/view/1083</other_access>
<keyword>superaddressee; declaración; cristiano; esclavo/cautivo; redimido; neo-feudal</keyword>
<language>en</language>
<abstract>Basado en el manuscrito La Relación (1542) de Cabeza de Vaca, este artículo analiza cómo su discurso, durante el contexto en el que se encuentra cautivo, construye dos clases de cristianos: los falsos y los verdaderos. El trabajo utiliza el concepto de superaddressee de Mikhail Bakhtin, que en un diálogo subordina todo a su definición contextual.</abstract>
</rfc1807>